Begin met het waarom


Door Simon Sinek
BeginMetHetWaaromKaft
Eerst waarom, dan pas het hoe
Dit is weer zo’n boek, waarbij ik bij het lezen denk: waarom heb ik het zelf niet geschreven? En dat is dus ook de kern van het verhaal. Mensen (en ook ik dus) vergeten te vertellen waarom ze de dingen doen die ze doen. In dit boek staat met heel veel tekst en voorbeelden steeds weer aangegeven dat als je eerst vertelt waarom, je meer gehoor krijgt voor je product, jouw medewerkers beter snappen waar jij mee bezig bent en jou dus beter zullen volgen. En als je dan ook nog weet Hoe (na het Waarom, denk erom!) dan kan je mensen mobiliseren. En ook als je bedrijf succesvol wordt is het belangrijk om je steeds te blijven herinneren waarom je ooit met je bedrijf begonnen bent. Als je winst maakt en je blijft je elke dag beseffen waarom je het doet dan voel je je pas echt succesvol.

Vind aansluiting bij je klanten door het waarom
Ik heb van dit boek geleerd, dat ik bij het maken van offertes en het aanbieden van mijn diensten, uitleg geef over waarom ik sessies van 2 uur hou in plaats van sessies van 1 uur, namelijk dat ik meer diepgang kan bereiken in 2 uur en dat daarom sessies van 2 uur effectiever is. En het waarom van dat ik gebruik maak van assessments, zodat een coachtraject aanmerkelijk verkort wordt. Dan moet ik natuurlijk ook vertellen waarom ik vind dat een coachtraject zo effectief mogelijk zou moeten zijn. Klanten die ook belang hebben bij efficiënte coachtrajecten en ook vinden dat diepgang belangrijk is, haal je op deze manier makkelijker binnen. Klanten die niets met deze overtuigingen hebben, oftewel een ander waarom hanteren in het dagelijks leven, zul je hier niet mee binnen halen.

MaakBaan gaat nog een stapje verder met het waarom
In mijn coachtrajecten leer ik mijn klanten hoe ze achter hun waarom kunnen komen. En hoe ze dit kunnen verwerken in hun communicatie. Ik doe dit door middel van het onderzoeken van hun motivatie. Daarna help ik mijn klanten om dit te vertalen naar welk werk dan bij hen past. Waarom ik dit doe? Omdat ik het belangrijk vind dat de talenten van mijn klanten benut worden. En na het lezen van dit boek heb ik dus een hele verzameling aan nieuwe argumenten waarom het zo belangrijk is om jouw waarom te achterhalen en hier over te kunnen communiceren.

De boodschap van het boek is duidelijk en ik kan mij er goed in vinden.
Het boek is verder wel echt zo’n Amerikaans boek, met heel veel tekst en uitvoerig beschreven voorbeelden. Misschien omdat het boek gaat over een onderwerp waar ik zelf niet meer voor overtuigd hoefde te worden, dat ik geneigd was de voorbeelden op een gegeven moment over te slaan. Misschien moet ik zelf eens een versie schrijven met een meer praktische insteek. Kan ik de nadruk wat meer leggen op hoe je achter je eigen waarom kan komen en hoe je hier over kunt communiceren zonder dat het discussiëren wordt. (Of op een effectieve manier discussiëren).