Wat heb ik mezelf aangedaan?

Toen ik in 1990 op mijn 27ste thuis kwam te zitten met een burn-out, had ik de grootste moeite met het feit dat ik erachter kwam dat ik dit mijzelf had aangedaan.

Eigen keuzes


Ik was het die besloten had om naast mijn full-time opdracht in Rotterdam, twee avonden in de week een PHTO cursus Informatie Analyse te volgen. Daarnaast wilde ik natuurlijk ook lekker blijven volleyballen op hoog niveau, dus twee keer per week trainen en zaterdags een wedstrijd. Om dit allemaal vol te houden had ik zelf ergens een keer besloten om mijn gevoel uit te zetten. Je kan toch ook op de klok kijken om te weten of je honger hebt? Moe bent? Of al mag stoppen met rennen, vliegen, draven?

Tijd om te voelen


Van mijn coach die ik in de arm had genomen, kreeg ik de tip om een wekkertje te zetten dat elk uur een piepje gaf. Dan kon ik tijd nemen om me bewust te worden wat ik op dat moment voelde. Het duurde niet lang, voordat ik me bewust werd hoe slecht ik mij voelde en me ziek moest melden. Het voelde als een afgang. Dagen heb ik alleen maar gehuild en geslapen. De coach heeft me geholpen om mijn gedrag zodanig aan te passen dat ik mijn gevoel en mijn denken kon integreren. Langzamerhand werd ik minder boos op mijzelf.

Bewust onbekwaam


Een paar weken terug zei iemand tegen mij: Iedereen doet dingen fout in zijn leven, of gewoon echt niet handig. Je hebt het niet door en gaat er mee door tot iemand je erop wijst. En dan weet je het. Dan weet je dat het onhandig gedrag is. Vanaf dat moment kan je hulp inschakelen of acties ondernemen om je gedrag te gaan veranderen. Als je op het moment dat je weet dat jouw gedrag niet handig is, toch nog door gaat met dit gedrag en geen hulp in schakelt, dan zou je het jezelf kwalijk kunnen nemen. 20 jaar na mijn burn-out vond ik het toch nog een troost om dit te horen.
Motivatie