Net als de tandarts: Elke 6 maanden naar de loopbaancoach?

De NOLOC geeft vandaag een persbericht uit met als titel: Werkgevers onderschatten behoefte van werknemers aan loopbaanadvies. Ik heb het artikel onderaan toegevoegd.

Gemiste kans


Het beschrijft de gemiste kans van werkgevers, om werknemers te laten profiteren van de voordelen van loopbaanadvies. Als werkgever heb je hier nog meer profijt van, want zo hou je je werknemers gemotiveerd. En niet alleen door het geven van loopbaanadvies als ”extra aandacht”. Want als de werknemer zichzelf beter leert kennen door de coaching, weet hij of zij zichzelf beter in te zetten.

Risico?


Is het een kwestie van geld, wat de werkgevers tegenhoudt of is men bang voor het risico dat de werknemer erachter komt dat hij mogelijk op een andere plek dan bij deze werkgever, beter op zijn plaats is? Ik heb dit laatste een aantal keren meegemaakt, maar dan is het eigenlijk nooit een verassing voor werkgever en werknemer.

Gemotiveerd door een andere aanpak


Veel vaker, kan de coach de werknemer helpen om op een andere manier het werk aan te pakken. Een manier die beter past bij de werknemer zelf. Waardoor de capaciteiten van de werknemer beter benut worden. Daar wordt de werknemer pas echt door gemotiveerd. En dit elke dag weer opnieuw.

Voorbeelden loopbaanadvies


Op de Home-page van de website van de NOLOC is een filmpje te zien, met een aantal voorbeelden van wat loopbaancoaching op kan leveren.
www.noloc.nl

Een check-up om naar uit te zien?


Als het er ooit doorkomt dat werknemers inderdaad elk half jaar een ”loopbaan check-up” krijgen, hoop ik alleen wel dat er meer naar uitgekeken wordt dan de half jaarlijkse controle bij de tandarts.

Motivatie