De beroepskeuzetest in 1980

In 1980 zat ik in 6 VWO en moest ik bedenken naar welke school ik zou gaan als ik mijn diploma gehaald had. Om even de tijdgeest terug te halen: Er hingen in de hele school posters met de tekst: Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Blijkbaar was het nog niet vanzelfsprekend dat meisjes ook gingen studeren. Gelukkig was dat in het gezin waar ik opgroeide wel zo. De sportacademie leek mij wel wat, daar gingen twee vriendinnen ook heen. Mijn vader (die sporten wel heel belangrijk vindt) zei tegen mij dat ik misschien wel meer kon dan alleen goed sporten. Ik was altijd al technisch bezig, maar de Technische Universiteit of Hogere Technische School was voor een meisje toch een keuze om goed over na te denken.

Psychologische test


Mijn moeder kwam toen op het idee om een psychologische test te doen. Dat kon gewoon via school, bij de „Stichting voor School- en Beroepskeuze in Noord-Holland”. De afspraak werd gemaakt en gedurende twee middagen moest ik tests invullen. En een derde middag werden de resultaten besproken.

Hoe technisch moet je zijn voor een Hogere Technische School?


Mijn grootste onzekerheid was of ik wel genoeg aanleg had voor techniek. Daar kwam de „Beroepskundig adviseur” zelf ook niet echt uit. Ik scoorde namelijk over de 100% op technische aanleg. Maar wat bleek er was een aparte schaal voor meisjes en voor jongens. Daar had ik dus niets aan. De beste man kon weer naar huis om mijn scores opnieuw uit te rekenen op de schaal voor jongens. Op de schaal van meisjes bleek ik een score te hebben van 140% voor technische aanleg, wat overeen kwam met een score van 85% op de jongensschaal. Jongens met meer dan 65% technische aanleg werden geadviseerd om naar een technische opleiding te gaan. Nu durfde ik het wel aan om naar de HTS te gaan!

Hoe gaat dat tegenwoordig?


Ik hoor van veel jonge mensen (of hun ouders) dat ze problemen hebben bij het vinden van een passende studiekeuze. Op internet kan je uiteraard alle mogelijke informatie vinden over de bijna 40.000 opleidingen, beschikbaar voor Nederlanders. Ook kan je allerlei testjes doen om te kijken welke opleiding bij jou past, op basis van het invullen van vragenlijsten. Dit zijn handige tools voor mensen die het eigenlijk wel weten en door deze testjes de bevestiging vinden. En het helpt zeker bij het vinden van de wat minder bekende opleidingen.

Op zoek naar de persoonlijke motivatie


Waar naar mijn mening te weinig aandacht aan besteed wordt, is het vinden van de persoonlijke motivatie. Dat is letterlijk waar je je bed voor uit komt. Daar zijn uiteraard ook testjes voor, maar ook dan is het belangrijk dat je in gesprek komt met iemand die jou op de juiste manier weet te bevragen. Je komt al een heel eind als je jezelf afvraagt waarom je de dingen doet die je doet de hele dag. Waarom kies je ervoor om wel nog even dit te doen en een andere afspraak af te zeggen of voor je uit te schuiven? Welke activiteiten doe je echt vanuit jezelf omdat jij er voor kiest en er energie van krijgt?

Foute keuze?


Is mijn keuze destijds voor een Technische Opleiding, een goede keuze geweest? Ik heb immers 25 jaar later het roer helemaal omgegooid? Ik denk dat ik het geen 25 jaar volgehouden had in de techniek als mijn hart daar niet had gelegen. Mijn hart ligt nog steeds bij de techniek. Maar ook bij mensen. En als ik nu terugkijk op mijn carrière, dan is het helpen van mensen altijd mijn passie geweest.

Effectieve intuitie?


Mijn gevoelige kant, die ik de eerste helft van mijn leven, minder bewust ingezet heb, vormt nu de basis van mijn werk. Deze gevoelige kant heb ik moeten ontdekken en ontwikkelen om te kunnen doen wat ik nu doe. Juist met de combinatie van mijn intuïtie en mijn technische kennis, -achtergrond en -ervaring kan ik mensen die veel inhoudelijk bezig zijn ook leren hun intuïtie te benutten. En daar ligt nu juist mijn passie.

Motivatie