Alles aanpakken, schrijft Annemarie van Gaal, helaas in deze tijd

Annemarie van Gaal schrijft in haar interview (http://ow.ly/jzc5u) ”Pak in godsnaam, alles aan wat voorhanden is”. Helaas is er in deze tijd niet veel voorhanden. En ook als het wel zo was, dan is gericht solliciteren toch slimmer en efficiënter. Kijk ook eens naar het filmpje bij het artikel van Annemarie, in de rechter kantlijn. De sollicitatie-opdrachten die ze uitschreef voor sleutelfuncties in haar organisaties, vragen ook om gerichte sollicitaties. Een leuke en inspirerende manier om te kijken welke persoon geschikt is voor de functie. Het kost de sollicitanten veel werk en aandacht. Dat kan alleen als je als sollicitant gericht aan het solliciteren bent, op functies en bedrijven die je met zorg geselecteerd hebt.

Waarop richt je je dan?


Dat is de cruciale vraag. Annemarie schrijft: ”Ga niet zitten wachten tot je droombaan voorbij komt”… …”Ga gewoon overal een tijdje werken. Als je thuis komt met meer energie dan je bent weggegaan, dan zit je blijkbaar op de goede plek”. Omdat je in deze tijd niet zo makkelijk even overal een tijdje kan gaan werken, kan je juist van te voren uitzoeken waar je energie van krijgt. Bijvoorbeeld met de drijfveren analyses bij MaakBaan. Een eenvoudig hulpmiddel, waarmee je jouw motivatie in kaart kan brengen en kan vergelijken met hoe deze motivatie gemiddeld bij andere mensen is. Samen met MaakBaan kan je bepalen of jouw motivatie sterk genoeg is om op die ene baan te solliciteren. En als er geen vacatures zijn van deze droombaan, ga je natuurlijk niet zitten wachten, maar schrijf je een open sollicitatie naar dat ene bedrijf. Dat is misschien even zoeken, maar als je precies weet wat je zoekt, zul je het vinden. Zo bewijzen al honderden klanten van MaakBaan.

Meten en erover kunnen vertellen


En omdat je hebt gemeten waar jouw motivatie het sterkst is, kan je erachter komen wat jouw overtuigingen zijn op dit gebied. Deze overtuigingen zijn voor jezelf zo vanzelfsprekend, dat je er over vergeet te vertellen. Ik heb dat zelf ook nog regelmatig: dan zit ik bij de klant en vergeet ik te vertellen dat ik er vanuit ga dat iedereen met plezier naar zijn werk kan gaan. Of dat iedereen bijzondere kwaliteiten heeft en ze alleen nog maar bij zichzelf hoeft te ontdekken. En ineens blijk ik dan langs mijn klant heen te praten en moet ik even opnieuw beginnen met mijn betoog. Door onderzoek naar jouw drijfveren, leer je om woorden te geven aan jouw overtuigingen. Als deze niet passen bij een functie of bedrijf, dan doe je jezelf geen plezier hier toch te solliciteren.

Persoonlijkheid, motivatie en talenten


Annemarie laat haar sollicitanten opdrachten maken, waar ze twee weken ongeveer elke avond mee bezig zijn. Voor een creatief beroep (zoals in haar voorbeeld, hoofdredacteur van een damesblad) een geweldige manier om te laten zien waar jouw passie ligt en wat je kan op dat gebied. De inzendingen worden anoniem beoordeeld en er wordt een nummer gekozen voor de vacature. Zo geeft Annemarie ook mensen die niet opgeleid zijn voor een bepaalde functie een kans om op hogerop te komen. In deze opdrachten kunnen sollicitanten vooral hun passie en talent laten zien. Bij veel bedrijven wordt nog voornamelijk geselecteerd op ervaring en talenten.Persoonlijkheid en motivatie worden tussen de regels en tijdens de gesprekken op gevoel beoordeeld. Dat kan goed gaan, maar meer objectief en betrouwbaar is het, als ook bedrijven per functie en per afdeling in kaart brengen aan welke motivatie er tegemoet wordt gekomen. En daar de selectie van passende werknemers op baseren.
Motivatie